dinsdag 19 december 2006

DISCUSSIE - vroem vroem...




In de tweede kamer werd er laatst vaag gesproken over het idee om de leeftijd voor autorijden te verlagen naar 17 jaar. 17 jaar, maar weliswaar met begeleiding van een volwassene. Fabian zegt hierop volmondig: 'JA!', Sanne zegt: 'No way!'

Fabian:

Dat ene jaartje maakt niets uit toch? Je hebt echt niet veel minder levenservaring als je 17 bent dan als je 18 bent
Sanne:
Nee, ik vind het ook een goede regeling als ze hem vanaf 18 jaar invoeren en niet op 17 jaar. En dat je dan je ' echte' rijbewijs op je 19e haalt. Dat is vroeg genoeg toch? Tegenwoordig moet je veelste snel volwassen worden!
Fabian:
16-jarigen kunnen toch ook al drinken en roken, hoezo dan niet autorijden?
Sanne:
Ja en kijk eens wat er in de kranten staat over de drankproblemen van jongeren. En ze hoeven toch ook niet alles tegelijk? Als ik mij even in jou standpunt verplaats dan zeg ik: oke ze mogen al drinken en roken, laat ze daar eerst aan wennen en daarna een auto leren besturen.
Fabian:
Oke, laat ze dan drinken en roken verhogen naar de leeftijd van 18. Als ze dan al eerder op hun 17e, of wat mij betreft 16e mogen autorijden, dan kunnen ze dan eerst wennen aan het autorijden en daarna het drinken. Dat is toch beter dan dat ze eerst gewend zijn om te zuipen?
Sanne:
Dat werkt niet in de praktijk. Roken en drinken doen ze toch wel vanaf hun 14e, dat kun je niet tegenhouden. Autorijden is iets wat je wel kan tegenhouden..
Fabian:
Als de leeftijd wordt verhoogd en de controles nog beter zijn dan nu, dan wordt er al een stuk minder gedronken op hun 14e (of zoals tegenwoordig zelfs 12e).
Sanne:
Geloof je het zelf? Indrinken gebeurd al thuis hoor, dus wie gaat dat controleren? De ouders in ieder geval niet, de kids zijn echt wel slim genoeg om dat voor hun ouders te verbergen. Nogmaals, dat kun je niet tegenhouden. En jij wilt kinderen die al drinken op hun 14e al op hun 16e in een auto laten rijden? Kijk, daarvan komen de ongelukken.
Fabian:
Ik heb helemaal niet gezegd dat kinderen op hun 16e ook op hun 14e drinken, dus dat is gewoon een slechte beschuldiging van jou, Sanne. Drankgebruik wordt onder kinderen echt wel minder als de leeftijd wordt verhoogd, want in principe krijgen ze het veel minder snel mee, dus zijn er tenminste een stuk minder die alcohol drinken
Sanne:
Kom op denk even reeel , als jij op je 14 ( of 16e whatever ) geen drank mag halen dan doet je oudere vriend of je broer het wel voor je. Het veranderen van de wet helpt niet, het ligt grotendeels aan de opvoeding van de ouders. Maar je ziet nu al dat jongeren onverantwoordelijk omgaan met alcohol, hoe kunnen ze dan verantwoordelijk achter het stuur zitten? ( Om maar even terug te koppelen op het onderwerp, want je dwaalde af.. )
Fabian:
Ik zeg dat het vast wel IETS zal helpen om de leeftijd te verhogen, en alle beetjes helpen wat omrent het verhelpen van het alcoholmisbruik onder jongeren. Zodra de jongeren verantwoordelijk omgaan met alcohol, kunnen ze al een stuk verantwoordelijker auto rijden. Op je 17e mogen rijden en op je 18e mogen drinken, zo is er elk jaar iets om naar uit te kijken. En eventueel op je 16e roken, als
iemand dat interessant vindt
Sanne:
Sorry roken ga ik even niet op in, dat is niet relevant voor het onderwerp Fabian. "Elk jaar iets om naar uit te kijken?" Nou volgens mij is er al genoeg om naar uit te kijken. Om even 'Groenlinks-achtig' te praten, openbaar vervoer moet meer gebruikt worden, vooral nu met de grote milieuproblemen op komst. Jouw wet werkt daar natuurlijk niet echt aan mee he.
Fabian:
Ik vond het roken ook geen issue om over te praten, je haalt het helemaal uit de context. Openbaar vervoer moet meer gebruikt worden ja. Wil je nu zeggen dat je met de bus en de trein uit moet gaan? Hoezo haal je dat er nu ineens bij?
Sanne:
Nou, ik kijk liever naar het geheel, de grotere context. Ik laat zaken als roken er liever buiten, maar als jij er dieper op in wilt gaan nodig ik je graag uit voor een nieuwe discussie een andere keer. Dus helaas, ik haal niets uit de context zoals je suggereert. Maar als je het goed vind ga ik nu weer over tot het belangrijkste onderwerp. Openbaar vervoer is inderdaad belangrijk, en als jonge mensen auto gaan rijden is straks ov niet eens meer nodig. Kortom, het zal leiden tot meer milieuvervuiling. Ik denk trouwens dat we zo langzamerhand moeten afsluiten. Heb je nog enkele slotwoorden?
Fabian:
Ja. Ik heb gelijk.
Sanne:
Ik steun het wetsvoorstel van de overheid, echter ik ben niet eens met de leeftijd van 17 jaar in het voorstel. Fabian, ik dank je voor deze fascinerende discussie.
Fabian:
Jij ook bedankt.

11 opmerkingen:

Rik zei

Totaal eens met Sanne

Anoniem zei

Leve het politieke betoog! Maar liever de orale traditie van de retorica. Sanne, je bent een lekker ding en je hebt gelijk.

Anoniem zei

Srry Fabian maar op al die punten ben ik het eens met Sanne moet je kijken hoeveel ongelukken er nu wel niet gebeuren met mensen die net hun rijbewijs hebben en moet je nagaan dat dat met zestien jarigen nog erger zou worden.

mvg Jordy Krabbe

Anoniem zei

Yup ben het ook met Sanne eens,

16 jarigen kunnen nu hun scooter certificaat halen, als je ziet hoe sommige jongeren daar nu al mee omgaan, en dan nog voor te stellen dat ze in een auto zitten, NO WAY!

Maar je hebt natuurlijk altijd een groot percentage 17 jarigen dat zeker wel geschikt is om op 17 jaar hun rijbewijs te halen, maar over hun lees je nooit iets in de krant. Maarja zo gaat het nu eenmaal de goede mensen doen het altijd onder voor de slechte....

Groeten Arno

(en om te de trend maar te volgen Sanne je bent hot, en nog steeds mijn date van de HOI week :P, trouwens na de HOI kwamen nog redelijk wat mensen naar mij toe, echt zo van, wat is dat tussen jou en sanne? ik: hoe bedoel je? hun: heb je iets maar haar ofzo? ....... Je blijft lachen :) )

Anoniem zei

Allereerst, Fabian, je hebt gelijk want je bent een lekkerding haha. Nee even serieus, ik ben het wel met Fabian eens. Als je kijkt naar die proef in Duitsland: het aantal dodelijke verkeers ongelukken is met 11 procent afgenomen! Natuurlijk wil niet zeggen dat dit zo ook helemaal in Nederland gebeurt, maar 11 procent is heel veel! Het is zeker de moeite waard om het te proberen dus.

Verder, de argumenten 'dat er zoveel ongelukken nu wel niet gebeuren met mensen die net hun rijbewijs hebben gehaald' zijn onzin. Dit wordt juist tegengegaan doordat er iemand naast moet zitten. Jongeren zullen hierdoor waarschijnlijk minder snel onbezonnen gaan rijden.

Verder kunnen ze van deze begeleider leren, en ervaring op doen met het rijden. Ze worden hierdoor niet gelijk in het diepe gegooid zoals nu gebeurt met mensen die hun rijbewijs halen.

Anoniem zei

Ik vindt ook dat je pas vanaf je 18e het auto-rijbewijs mag gaan halen.
Het is een grote verantwoordelijkheid die je moet dragen als je in een auto stapt. Je bent een deelnemer aan het verkeer en je kunt jezelf en/of anderen in gevaar brengen.

Marit zei

Mmm ik vind het zo zielig dat Fabian zo weinig medestanders heeft.. ;)

Nee grapje, maar ik ben het wel met Fabian eens, omdat er zo'n regel is die ik zo vaak hoorde vroeger.. Jong geleerd is oud gedaan (dacht ik, mompel mompel) Anyweejs, het komt er op neer dat je op jongere leeftijd dingen veel sneller leert en als je ouder bent dus ook uiteindelijk veel vaardiger bent. Bovendien kan ik mijn rijlessen nog herinneren, dat was echt te veel rondzwemmen in te diep water (of eerder te hard rijden op veels te eng asfalt).

Maar goed, ik denk niet dat het nut heeft om de leeftijd hiervan te verhogen van op je 18de onder toezicht rijden en pas op e 19de te kunnen rijden.

Met 17 jaar rij je bovendien echt niet constant, en het heeft echt niets te maken met dat je verplicht dan snel volwassen moet worden. De reden om het zo te doen heeft waarschijnlijk gewoon te maken dat de overheid de leeftijd niet omhoog wil halen. Want dan komt er juist veel meer ophef over, dan wanneer ze dit doen.

Fabian, heb ik je nu een btje verdedigd??

Oh jah ik las ergens dat ze in Amerika zich beter houden aan de verkeersregels en minder agressief zijn op de weg.. Daar beginnen ze toch ook al op hun 16de??

Anoniem zei

Ik ben het met Sanne eens,
ze heeft niet vaak gelijk maar deze keer wel.

Gr. Marleen

Anoniem zei

Ik wil graag even reageren op het volgende commentaar:

Anonymous said...

Ik vindt ook dat je pas vanaf je 18e het auto-rijbewijs mag gaan halen. Het is een grote verantwoordelijkheid die je moet dragen als je in een auto stapt. Je bent een deelnemer aan het verkeer en je kunt jezelf en/of anderen in gevaar brengen.

Afgezien van de opvallende spelfout; 17 jarigen hebben geen grotere verantwoordelijk te dragen als ze auto rijden dan andere weggebruikers. Ik ben ervan overtuigd dat 17-jarigen dit echt wel aankunnen.

Ze leren goed met deze verantwoordelijkheid om te gaan doordat ze door iemand worden begeleid!

Anoniem zei

Volgens mij is inderdaad uit onderzoeken gebleken dat wanneer jongeren eerst inderdaad een jaar onder begeleiding rijden, ze veel veiliger rijden zodra ze alleen mogen rijden. In een staat in Duitsland bijvoorbeeld is het aantal verkeerdoden onder jongeren er sterk door gedaald.

Over dat hele leeftijdgrens verhogen als preventiemiddel. Volgens mij is allang duidelijk dat dat niet werkt. In geval van drank en roken is het slimmer mensen meer te blijven wijzen op de gevaren.

Anoniem zei

Ik vind het een goede zaak om mensen vanaf hun 17e jaar te laten wennen auto te rijden. Of als men kijkt per situatie of het verantwoordelijk is voor mensen om auto te rijden, heb ik daar ook niets tegen.
Kijk maar naar een siruatie als die van mij: Ik ben 16 en ik heb een oogziekte waardoor mijn zicht steeds slechter wordt. De kans is nu groot dat ik op mijn 18e niet mag autorijden, omdat mijn zicht dan onder de 50% is gezakt. (Nu is mijn zicht 55%) Ik word over een maand zeventien, maar of ik met mijn achttiende nog genoeg zie is dus de vraag.
IK BEN EEN ENORME FAN VAN AUTO'S EN IK WIL AUTORIJDEN!!! Je leeft maar een keer. Ben ik op mijn achttiende niet geschikt, dan zal ik nooit ervaren hoe het is... tenzij ik de wet overtreed natuurlijk.

Gun mij en anderen zoals ik ook eens dat ene jaartje...!